Zadání studie Kozlův žleb
Aktuální studie
O projektu
Autor
Kancelář architekta města Zlína
Stupeň
Studie
Rok
2024
Aktuální studie
Studie veřejných prostranství ZŠ Komenského I & II
Cílem této studie je zlepšit využití prostoru před školami a vytvořit bezpečné, funkční a příjemné prostředí pro žáky i jejich rodiče.
Návrh se zaměřuje na reorganizaci stávajících ploch, zlepšení dopravy, zvýšení kapacity parkovacích míst, jasné oddělení zón pro chodce a vozidla, a také na rozšíření zeleně. Studie rovněž počítá s přesunem odpadového hospodářství a vytvořením odpočinkových zón, včetně prostoru s netradičním mobiliářem a vodním prvkem.
Stávající stav lokality
Prostor, vymezený objekty škol a jejich společným zázemím (tělocvična a jídelna v čele), se skládá ze dvou funkčních ploch:
- Park s bustou J. A. Komenského se nachází v přední části, při ulici Havlíčkovo nábřeží. Chodník ze štěrkomlatu zde lemují záhony s trvalkami a lavičkami typu Vera od firmy mmcité. Uprostřed zpevněného povrchu se nachází busta. Stín vytváří mladé stromy Prunus avium plena. Na tento prostor navazuje zvýšený přechod.
- Ve druhé části je plocha vymezena pro parkování. Plocha má nyní nevyhovující povrch (popraskaný asfalt v kombinaci s betonovou dlažbou). Místa pro parkování nejsou vyznačena, parkuje se zde neorganizovaně podél cesty a na ploše nádvoří.
Provoz
Z provozního hlediska je prostor před základními školami nyní nevyhovující:
- Vstupy do budov jsou v těsné blízkosti komunikace a není zajištěn bezpečný pohyb dětí před školami.
- Parkování v zadní části je neuspořádané, mísí se zde provoz automobilů a chodců. Odpočinková plocha je umístěna v přední části. Kapacita parkování je nyní nedostačující.
- Přes komunikaci na Havlíčkově nábřeží je umístěn nový zvýšený přechod.
- Park před školou, který by měl sloužit především žákům a rodičům, je často využíván i ve večerních hodinách a je zdrojem hluku.
Odpadové hospodářství
Odpadové hospodářství je umístěno v čele celého prostoru. Devět odpadových kontejnerů o objemu 1100 I je umístěno bez ohrazení. Svoz odpadu probíhá pouze jednou týdně. Odpadové nádoby využívají i lidé z okolí, často odpad přivezou autem až na samotné nádvoří.
Cíle studie
- Vytvořit kvalitní prostředí pro trávení času žáků a jejich rodičů.
- Prostor před školami funkčně rozdělit.
- Obohatit zelenou složku a vytvořit tak příjemnější klimatické podmínky.
- Usměrnit dopravu a plochy pro parkování, zároveň parkování zkapacitnit.
- Navrhnout bezpečné dopravní řešení s jasně oddělenými zónami pro pohyb chodců.
- Najít vhodné místo pro přesun odpadového hospodářství.
- Vyřešit vhodné zastínění prostoru dvora.
- Zvážit přístřešek, který by sloužil pro rodiče, kteří čekají na děti před školou.
- Navrhnout vodní prvek – pítko/kašnu.
Architektonický záměr
Studie dělí prostor na několik funkčních ploch – dopravní, předprostor vchodů do škol, kulturní a relaxační.
I přes poměrně nedávnou realizací parčíku, který přiléhá k Havlíčkově nábřeží, jsme se rozhodli o reorganizaci funkčních ploch a tím zrušení tohoto prostoru. Vysazené stromy, stejně jako mobiliář, lze dále využít.
Jako nejvyšší prioritu vnímáme bezpečný pohyb dětí u škol a vytvoření příjemného prostředí pro jejich odpočinek a hry.
Z tohoto důvodu je snahou striktně vyčlenit dopravu a přesunout ji z nádvoří.
Provoz dopravy je oddělen posuvnými bránami a brankou tak, aby byla zajištěna bezpečnost dětí. V tomto režimu lze prostranství nádvoří využívat i o přestávkách.
Dopravní část
Přední část je vyhrazena dopravě. Díky zvýšenému povrchu zde dochází ke zklidnění dopravy.
Prostor pro parkování je jednosměrně objízdný a nachází se zde 18 kolmých stání, mezi nimiž je pás zeleně se stromy. Po stranách je prostor vyhrazen pro podélná stání (8 míst), která jsou navržena v režimu KISS AND RIDE.
Dopravní část je materiálově odlišena a je zakončena na hraně nízkých předních budov, kde sídlí školní družina a další nájemci. Do další zóny již není povolen vjezd osobním automobilům, pouze potřebné obsluze škol. Tyto funkční změny budou čitelné vizuálně, ale také budou regulovány dopravním značením. Povrchy chodníků a komunikací jsou navrženy v jedné niveletě, avšak jsou materiálově odlišeny. Je kladen důraz na bezbariérovost.
Změnou barevnosti dlažby je také vyznačeno místo pro přecházení dětí.
Režim pohybu automobilů v blízkosti školy bude dále upravován dle zkušeností z minulosti. V ranní špičce je nyní zakázán vjezd na nádvoří. Tento režim může být zachován a jednosměrný průjezd v místě parkoviště v ranních hodinách zakázán.
Do nového prostoru parkoviště mohou být umístěny třešně ze stávajícího parčíku – Prunus avium plena nebo nové stromy javor babyka – Acer campestre elegant.
Ve východní části je na městských pozemcích navrženo 23 nových stání.
Prostor školního dvora
Nově umístěné oplocení odděluje prostor dopravní a prostor pro bezpečný pohyb dětí.
Oddělení těchto dvou funkčních ploch je řešeno tvarově jednoduchým květináčem z pohledového betonu a nízkým oplocením.
Vstup do školního dvora je řešen dvěmi brankami s informačním pilířkem a posuvnou bránou, která umožňuje vjezd automobilů.
Předprostor vchodů do škol
Hlavní vchody do základních škol a družin mají díky novému uspořádání zvětšený předprostor a školáci se tak mohou před školou pohybovat bezpečněji.
V blízkosti vchodů budou umístěny nové stojany na kola. Veškerá dlažba je navržena jako pojízdná, vodopropustná, např. od firmy Godelmann.
V přední části dvora je umístěn příštřešek o rozměru 3 x 20 m se subtilní ocelovou konstrukcí o čtyřech polích. Bude sloužit pro rodiče a děti při nepříznivém počasí.
Čtverec s netradičním mobiliářem
Ve vymezeném a materiálově odlišném čtverci o rozměrech 20 x 20 m může být umístěn netradiční variabilní mobiliář. Ten lze v případě různých akcí přemístit. Čtverec navrhujeme z vodopropustného betonu (např. Glorit), jenž se dá snadno udržovat.
Ve čtverci je umístěna busta J. A. Komenského a vodní prvek. Ten je v úrovni terénu a může také vypouštět vodní mlhu.
Také zde navrhujeme typizované vodní pítko Fons od firmy mmcité.
Navržené sedací prvky jsou inspirovány mobiliářem z nádvoří před MuseumsQuartier ve Vídni. Jeho přednostmi jsou variabilita, mobilita a designová přesvědčivost. Zároveň jsou tyto prvky tvarově zajímavé a vybízí k trávení volného času. Důležité je, aby se tento nábytek dal jednoduše přesunout a uvolnit tak, aby vznikl prostor pro jiné aktivity.
V rozích této vymezené plochy je umístěno osvětlení a připojení na elektřinu.
Travnatý čtverec
Další čtverec je vymezen pro relaxaci v zeleni. Jako povrch je zde navržen zavlažovaný štěrkový trávník. Prostor bude osázen sedmi stromy v nepravidelném rastru. Pod některými z nich jsou navrženy lavičky, které je možné ambientně osvětlit. Stromy budou s menší korunou, nejsou vhodné žádné výrazné alergeny.
V rozích navrženého čtverce bude umístěno osvětlení a elektrické připojení, které bude využito v případě drobných akcí.
Zastínění
Studie klade důraz na zlepšení klimatu v předprostoru škol. Navržené stromy (celkem 15 ks) přinesou potřebný stín, sníží teplotu a celkově zpříjemní prostor.
Odpadové hospodářství
Nádoby na odpad navrhujeme přesunout do severovýchodní části pozemku, jenž je přístupný z ulice 2. května.
Nyní v této části probíhají projekční práce, které souvisí s výstavbou nového bytového domu. Umístění ohrazeného prostoru pro odpadové hospodářství bude koordinováno s tímto projektem.
Animace
Proces revitalizace prostranství
Kroky, které budou následovat po ukončení participace s veřejností:
- Vypracování architektonické studie,
- veřejné projednání studie,
- zapracování připomínek,
- vypracování projektové dokumentace,
- výběr dodavatele,
- realizace stavby.
Další projekty