KAMZ-CookieGdpr-Policy-s
431
0
/gdpr/
531660069

Studie veřejných prostranství ZŠ Komenského I & II

Aktuální studie

Galerie
+16

Studie veřejných prostranství ZŠ Komenského I & II

Cílem této studie je zlepšit využití prostoru před školami a vytvořit bezpečné, funkční a příjemné prostředí pro žáky i jejich rodiče.

Návrh se zaměřuje na reorganizaci stávajících ploch, zlepšení dopravy, zvýšení kapacity parkovacích míst, jasné oddělení zón pro chodce a vozidla, a také na rozšíření zeleně. Studie rovněž počítá s přesunem odpadového hospodářství a vytvořením odpočinkových zón, včetně prostoru s netradičním mobiliářem a vodním prvkem.

Stávající stav lokality

Prostor, vymezený objekty škol a jejich společným zázemím (tělocvična a jídelna v čele), se skládá ze dvou funkčních ploch:

  • Park s bustou J. A. Komenského se nachází v přední části, při ulici Havlíčkovo nábřeží. Chodník ze štěrkomlatu zde lemují záhony s trvalkami a lavičkami typu Vera od firmy mmcité. Uprostřed zpevněného povrchu se nachází busta. Stín vytváří mladé stromy Prunus avium plena. Na tento prostor navazuje zvýšený přechod.
  • Ve druhé části je plocha vymezena pro parkování. Plocha má nyní nevyhovující povrch (popraskaný asfalt v kombinaci s betonovou dlažbou). Místa pro parkování nejsou vyznačena, parkuje se zde neorganizovaně podél cesty a na ploše nádvoří.

Provoz

Z provozního hlediska je prostor před základními školami nyní nevyhovující:

  • Vstupy do budov jsou v těsné blízkosti komunikace a není zajištěn bezpečný pohyb dětí před školami.
  • Parkování v zadní části je neuspořádané, mísí se zde provoz automobilů a chodců. Odpočinková plocha je umístěna v přední části. Kapacita parkování je nyní nedostačující.
  • Přes komunikaci na Havlíčkově nábřeží je umístěn nový zvýšený přechod.
  • Park před školou, který by měl sloužit především žákům a rodičům, je často využíván i ve večerních hodinách a je zdrojem hluku.

Odpadové hospodářství

Odpadové hospodářství je umístěno v čele celého prostoru. Devět odpadových kontejnerů o objemu 1100 I je umístěno bez ohrazení. Svoz odpadu probíhá pouze jednou týdně. Odpadové nádoby využívají i lidé z okolí, často odpad přivezou autem až na samotné nádvoří.

Cíle studie

  • Vytvořit kvalitní prostředí pro trávení času žáků a jejich rodičů.
  • Prostor před školami funkčně rozdělit.
  • Obohatit zelenou složku a vytvořit tak příjemnější klimatické podmínky.
  • Usměrnit dopravu a plochy pro parkování, zároveň parkování zkapacitnit.
  • Navrhnout bezpečné dopravní řešení s jasně oddělenými zónami pro pohyb chodců.
  • Najít vhodné místo pro přesun odpadového hospodářství.
  • Vyřešit vhodné zastínění prostoru dvora.
  • Zvážit přístřešek, který by sloužil pro rodiče, kteří čekají na děti před školou.
  • Navrhnout vodní prvek –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ pítko/kašnu.

Architektonický záměr

Studie dělí prostor na několik funkčních ploch –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ dopravní, předprostor vchodů do škol, kulturní a relaxační.

I přes poměrně nedávnou realizací parčíku, který přiléhá k Havlíčkově nábřeží, jsme se rozhodli o reorganizaci funkčních ploch a tím zrušení tohoto prostoru. Vysazené stromy, stejně jako mobiliář, lze dále využít.

Jako nejvyšší prioritu vnímáme bezpečný pohyb dětí u škol a vytvoření příjemného prostředí pro jejich odpočinek a hry.

Z tohoto důvodu je snahou striktně vyčlenit dopravu a přesunout ji z nádvoří.

Provoz dopravy je oddělen posuvnými bránami a brankou tak, aby byla zajištěna bezpečnost dětí. V tomto režimu lze prostranství nádvoří využívat i o přestávkách.

Dopravní část

Přední část je vyhrazena dopravě. Díky zvýšenému povrchu zde dochází ke zklidnění dopravy.

Prostor pro parkování je jednosměrně objízdný a nachází se zde 18 kolmých stání, mezi nimiž je pás zeleně se stromy. Po stranách je prostor vyhrazen pro podélná stání (8 míst), která jsou navržena v režimu KISS AND RIDE.

Dopravní část je materiálově odlišena a je zakončena na hraně nízkých předních budov, kde sídlí školní družina a další nájemci. Do další zóny již není povolen vjezd osobním automobilům, pouze potřebné obsluze škol. Tyto funkční změny budou čitelné vizuálně, ale také budou regulovány dopravním značením. Povrchy chodníků a komunikací jsou navrženy v jedné niveletě, avšak jsou materiálově odlišeny. Je kladen důraz na bezbariérovost.

Změnou barevnosti dlažby je také vyznačeno místo pro přecházení dětí.

Režim pohybu automobilů v blízkosti školy bude dále upravován dle zkušeností z minulosti. V ranní špičce je nyní zakázán vjezd na nádvoří. Tento režim může být zachován a jednosměrný průjezd v místě parkoviště v ranních hodinách zakázán.

Do nového prostoru parkoviště mohou být umístěny třešně ze stávajícího parčíku –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ Prunus avium plena nebo nové stromy javor babyka –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ Acer campestre elegant.

Ve východní části je na městských pozemcích navrženo 23 nových stání.

Prostor školního dvora

Nově umístěné oplocení odděluje prostor dopravní a prostor pro bezpečný pohyb dětí.

Oddělení těchto dvou funkčních ploch je řešeno tvarově jednoduchým květináčem z pohledového betonu a nízkým oplocením.

Vstup do školního dvora je řešen dvěmi brankami s informačním pilířkem a posuvnou bránou, která umožňuje vjezd automobilů.

Předprostor vchodů do škol

Hlavní vchody do základních škol a družin mají díky novému uspořádání zvětšený předprostor a školáci se tak mohou před školou pohybovat bezpečněji.

V blízkosti vchodů budou umístěny nové stojany na kola. Veškerá dlažba je navržena jako pojízdná, vodopropustná, např. od firmy Godelmann.

V přední části dvora je umístěn příštřešek o rozměru 3 x 20 m se subtilní ocelovou konstrukcí o čtyřech polích. Bude sloužit pro rodiče a děti při nepříznivém počasí.

Čtverec s netradičním mobiliářem

Ve vymezeném a materiálově odlišném čtverci o rozměrech 20 x 20 m může být umístěn netradiční variabilní mobiliář. Ten lze v případě různých akcí přemístit. Čtverec navrhujeme z vodopropustného betonu (např. Glorit), jenž se dá snadno udržovat.

Ve čtverci je umístěna busta J. A. Komenského a vodní prvek. Ten je v úrovni terénu a může také vypouštět vodní mlhu.
Také zde navrhujeme typizované vodní pítko Fons od firmy mmcité.

Navržené sedací prvky jsou inspirovány mobiliářem z nádvoří před MuseumsQuartier ve Vídni. Jeho přednostmi jsou variabilita, mobilita a designová přesvědčivost. Zároveň jsou tyto prvky tvarově zajímavé a vybízí k trávení volného času. Důležité je, aby se tento nábytek dal jednoduše přesunout a uvolnit tak, aby vznikl prostor pro jiné aktivity.

V rozích této vymezené plochy je umístěno osvětlení a připojení na elektřinu.

Travnatý čtverec

Další čtverec je vymezen pro relaxaci v zeleni. Jako povrch je zde navržen zavlažovaný štěrkový trávník. Prostor bude osázen sedmi stromy v nepravidelném rastru. Pod některými z nich jsou navrženy lavičky, které je možné ambientně osvětlit. Stromy budou s menší korunou, nejsou vhodné žádné výrazné alergeny.

V rozích navrženého čtverce bude umístěno osvětlení a elektrické připojení, které bude využito v případě drobných akcí.

Zastínění

Studie klade důraz na zlepšení klimatu v předprostoru škol. Navržené stromy (celkem 15 ks) přinesou potřebný stín, sníží teplotu a celkově zpříjemní prostor.

Odpadové hospodářství

Nádoby na odpad navrhujeme přesunout do severovýchodní části pozemku, jenž je přístupný z ulice 2. května.

Nyní v této části probíhají projekční práce, které souvisí s výstavbou nového bytového domu. Umístění ohrazeného prostoru pro odpadové hospodářství bude koordinováno s tímto projektem.

Animace

Proces revitalizace prostranství

Kroky, které budou následovat po ukončení participace s veřejností:

  • Vypracování architektonické studie,
  • veřejné projednání studie,
  • zapracování připomínek,
  • vypracování projektové dokumentace,
  • výběr dodavatele,
  • realizace stavby.

Další projekty